Sylwester w rytmie muzyki, a nie narkotyków

Nadchodzący Sylwester otwiera czas karnawału. Ten wyjątkowy okres sprzyja spotkaniom ze znajomymi i przyjaciółmi, wspólnym zabawom, wychodzeniu na imprezy i poznawaniu nowych ludzi.

Zdarza się, że w trakcie zabawy niektórzy młodzi ludzie sięgają po narkotyki lub oferują zażycie narkotyku innym. Te nielegalne substancje psychoaktywne bywają bowiem postrzegane przez nich jako środek wprowadzający w „dobry nastrój”, „rozluźniający” czy „wzmacniający przeżycia”. Dlatego możne się zdarzyć, że i Tobie podczas imprezy ktoś zaproponuje jakiś silne pobudzający narkotyk, np. ecstasy (MDMA). 
Zwykle ma on postać kolorowej tabletki z wytłoczonym wizerunkiem lub znakiem, albo kapsułki. Ecstasy to syntetyczny odpowiednik amfetaminy i meskaliny. Ecstasy, tak jak inne stymulanty, wywołuje szereg reakcji organizmu dających subiektywne odczucie przypływu siły, pobudzenie postrzegania (w tym pobudzenia seksualnego), euforycznego samopoczucia. Sprzyja dzięki temu przełamywaniu barier nieśmiałości – ludzie pod wpływem ecstasy chcą się „zaprzyjaźniać” ze wszystkimi wokół siebie. Sprawiają wrażenie, jakby kochali cały świat. Zażycie ecstasy równocześnie pociąga za sobą wiele nieprzyjemnych doznań, a co gorsza, niesie za sobą zagrożenie dla zdrowia i życia. Wzrasta ciśnienie krwi, przyspiesza rytm serca, kurczą się włókna mięśniowe oraz naczynia krwionośne dostarczające krew do narządów wewnętrznych. MDMA podwyższa również temperaturę ciała, powodując powstanie hipertermii (przegrzania). Jej objawami są m.in. utrata przytomności, nudności, wymioty. Przegrzanie nasila jednocześnie pragnienie. W przypadku wypicia dużej ilości wody w krótkim czasie, krew zostaje do takiego stopnia wyjałowiona z niezbędnych do pracy komórek elektrolitów, że prowadzi to do kolejnego niebezpiecznego dla zdrowia i życia zjawiska – hiponatremii. Jej objawami są m.in. drgawki, osłabienie. Szkodliwe skutki zażycia ecstasy objawiają się również omdleniami, drgawkami, szczękościskiem i zgrzytaniem zębami, wymiotami, nudnościami, niekontrolowanymi ruchami. To wszystko trudno określić mianem „dobrej zabawy”. Negatywne działanie ecstasy potęguje się, jeżeli mieszamy narkotyk z innymi substancjami psychoaktywnymi (inne narkotyki, alkohol) czy napojami energetyzującymi. Napoje energetyczne, mimo że są ogólnie dostępne, nie są zupełnie bezpieczne. Nasilają działanie narkotyków i potęgują ich negatywne skutki, doprowadzając m.in. do odwodnienia.


***


    Jeżeli widzisz na imprezie kogoś, z kim dzieje się coś niepokojącego, wezwij pomoc medyczną albo pomóż tej osobie znaleźć się w najbliższym szpitalu. Nigdy nie mamy pewności jaką ilość substancji psychoaktywnych przyjęła dana osoba. Nigdy nie wiemy również, jaki był skład zażytego przez nią narkotyku i zawartych w nim zanieczyszczeń. Narkotyki produkowane są nielegalnie i nigdy nie wiadomo ile i jakie substancje się w nich znajdują. Każde zażycie narkotyku niesie za sobą ryzyko – może nie tylko odebrać zdrowie, ale i życie.