Marihuana a jazda samochodem

Marihuana czasem jest postrzegana jako nieuzależniający i bezpieczny narkotyk, co nie ma nic wspólnego z prawdą. Po pierwsze uzależnia. Po drugie prowadzi do uszkodzeń mózgu, co odbija się na obniżeniu jego wydajności, kłopotach z pamięcią czy z koncentracją uwagi. Po trzecie wzmaga apetyt, co może prowadzić do przyrostu wagi.  Po czwarte wreszcie naraża na wypadki, szczególnie, jeżeli ktoś po jej zażyciu decyduje się na prowadzenie pojazdu. A to się niestety zdarza.

Bardzo łatwo ulec mylnemu, skądinąd, wrażeniu, że skoro odczuwalnym efektem użycia marihuany bywa rozluźnienie, to nie wpływa ona jakoś szczególnie na możliwości kierowania samochodem, a tym bardziej np. rowerem. Badania Gallupa potwierdzają np., że zdecydowana mniejszość amerykańskiego społeczeństwa (29%) uważa, że jazda po zażyciu marihuany stwarza poważny problem na drodze, podczas gdy większość – 79% badanych – jest zgodnych co do tego, że poważnym problemem w takiej sytuacji jest spożywanie alkoholu. Jednocześnie 31% badanych jest zdania, że kannabinoidy nie są w ogóle specjalnym zagrożeniem dla  ruchu drogowego[1]. Tymczasem zażycie marihuany stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa własnego, potencjalnych pasażerów prowadzonego przez siebie pojazdu i innych uczestników ruchu drogowego.

Jak działa marihuana na kierowcę?

Marihuana upośledza funkcje poznawcze, percepcyjne i psychomotoryczne. Przekłada się to na wydłużenie czasu reakcji i podejmowania decyzji, osłabienie koncentracji uwagi czy z punktu widzenia poruszania się na drodze – poczucia prędkości. Nie wspominając już o tym, że kannabinoidy wywołują halucynacje, a czasem nawet zaburzenia psychotyczne. Choć najsilniejsze objawy narkotyku są odczuwalne do kilku godzin po jego zażyciu, to zgodnie z doniesieniami niektórych badań zakłócenia neurochemiczne mogą utrzymywać się przez siedem dni, a nawet przez miesiąc.

Co ciekawe, badania prowadzone z wykorzystaniem symulatorów jazdy wskazują, że osoby z niewielką ilością THC jeżdżą wolniej niż normalnie, rzadziej wyprzedzają inne pojazdy i utrzymują od nich większe odległości. Badacze wyjaśniają to uruchamianiem się u kierowców zwiększonej ostrożności i kontroli płynącej ze świadomości bycia pod wpływem substancji  psychoaktywnych. Trzeba przy tym jednak pamiętać, że funkcje psychomotoryczne, a więc m.in. szybkość reakcji czy analizowania sytuacji, są w sposób istotny nadal pogorszone. Wraz ze zwiększeniem THC w organizmie rośnie jednocześnie tendencja do brawury. Kierowcy wówczas częściej zmieniają pasy ruchu, jednocześnie wolniej reagują na sygnalizację świetlną, pojawiające się utrudnienia w ruchu oraz tracą kontrolę nad swoją prędkością.

W przypadku marihuany, tak jak i innych narkotyków, nie można liczyć na to, że utrzyma się kontrolę nad jej stężeniem, a w efekcie wpływem na organizm. Ta sama dawka może działać inaczej na różne osoby m.in. ze względu na zróżnicowane jej metabolizowanie. Poza tym, nigdy nie wiadomo, co dokładnie znajduje się w składzie chemicznym narkotyku, nawet jeżeli nosi on nazwę „konopie indyjskie”. Działanie substancji psychoaktywnej może się zatem okazać trudne do przewidzenia.

Jeszcze większe zagrożenie na drodze stwarza marihuana połączona z alkoholem. Alkohol bowiem dodatkowo spowalnia funkcjonowanie układu nerwowego, a tym samym
i czas reakcji oraz przetwarzanie informacji.

Prowadzenie pojazdu a prawo w Polsce

Prawo w Polsce traktuje prowadzenie auta pod wpływem marihuany i innych narkotyków podobnie jak jazdę pod wpływem alkoholu. Za kierowanie pojazdem  pod wpływem narkotyków grozi do 2 lat więzienia, a  jeżeli sprawca był już wcześniej za to skazany  to może dostać karę pozbawienia wolności nawet do lat 5.

 

 

Źródła:

Read if you know people who smoke weed and then drive part 1 (2015), www.drugbuse.gov.pl, [https://teens.drugabuse.gov/blog/post/read-if-you-know-people-who-smoke-weed-and-then-drive-part-1 – dostęp 30.07.2017]

Read if you know people who smoke weed and then drive, part 2 (2015), https://teens.drugabuse.gov/blog/post/read-if-you-know-people-who-smoke-weed-and-then-drive-part-2 – dostęp 30.07.2017].

 


[1] Ander S., Swift A. (2015). More Say Alcohol Threatens Auto Safety Than Pot, Pills, [http://www.gallup.com/poll/183878/say-alcohol-threatens-auto-safety-pot-pills.aspx – dostęp: 20.07.2017]