Zarządzanie sobą w czasie nauki zdalnej

Zarządzanie sobą w czasie nauki zdalnej

Czas izolacji wywołanej pandemią Covid -19 otworzył zupełnie nowe możliwości nauki. Przez kilka miesięcy w szkole czy na studiach praca zdalna stała się naszą codziennością. Sytuacja epidemiczna w kraju i na świecie jest na tyle dynamiczna, że nauka w trybie zdalnym w ciągu najbliższych miesięcy może powrócić przynajmniej do części placówek czy uczelni zastępując na pewien czas naukę tradycyjną lub w wariancie mieszanym - współwystępując z nią. Nauka zdalna ma swoje plusy i minusy. Poza tym, że m.in. pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy na zajęcia, wymaga większej samodyscypliny i motywacji. Podczas nauki przed ekranem komputera trudniej utrzymać koncentrację, łatwiej może nas dopadać znużenie, łatwiej też dać się rozproszyć przychodzącym na skrzynkę mailową czy telefon wiadomościom, powiadomieniom push, etc. Poza tym – co nie pomaga – zajęcia online zazwyczaj nie mają stałej struktury (np. stałych godzin zajęć).  Wymaga to od uczących się dużo większej samodzielności w zarządzaniu swoją nauką, a tym samym –   większego zaangażowania w organizowaniu jej w domu. Zarządzanie sobą w czasie to sztuka samodyscypliny i dokonywania wyborów.

 

Organizowanie nauki zdalnej 

 

1. Planuj swój czas 

Planowanie swojego czasu to podstawa. Im lepiej zaplanujemy swój czas, tym więcej czasu wolnego zostanie dla nas samych.  Do robienia planów dziennych, tygodniowych, miesięcznych możemy wykorzystywać karteczki, które przyczepiamy na tablicy korkowej w domu, kalendarze, plannery zarówno te tradycyjne, jak i cyfrowe. Wykreślanie/usuwanie kolejnych zadań z listy lub niszczenie karteczek z wykonanymi zadaniami przynosi ulgę. To swego rodzaju nagroda, która motywuje do dalszej pracy. Planowanie na karteczkach ma tę przewagę nad kalendarzem czy plannerem, że umożliwia układanie i przekładanie karteczek w sposób nielinearny, co daje większe pole dla kreatywności.  Podczas planowania czasu nauki warto uwzględnić rytm okołodobowej aktywności: trudniejszych partii materiału  lepiej uczyć do południa, kiedy wydolność mózgu jest największa. Plan powinien również uwzględniać odpoczynek. 

2. Nagradzaj się  

Planując swój czas uwzględnij  przyjemności. Odpoczynek, mówiąc językiem sportowców, jest jednostką treningową. Bez niego obniża się nasza produktywność, rośnie frustracja i spada motywacja. Formą nagrody może być czas nicnierobienia, aktywność sportowa, spacer, obejrzenie filmu/serialu, czytanie książki czy spotkanie ze znajomymi. 

3. Postaw sobie cele 

Cele wpływają na naszą motywację i zaangażowanie.  Uczenie się bez określenia ważnego dla siebie celu prowadzi do tego, że tracimy poczucie sensu tego, co robimy. Trudno jest wówczas poczuć, że jest się sprawczym i dąży się do czegokolwiek. Zastanów się, co może być Twoim celem. Może stypendium czy zdobycie dobrej pracy w przyszłości?

4. Ustal priorytety

W sytuacji, kiedy stoi przed nami wiele zadań, możemy stracić głowę ze stresu, próbując w krótkim czasie wszystkiemu sprostać. Nie wszystkie sprawy mają taką samą rangę. Nauka do egzaminu czy sesji nie jest tym samym co posprzątanie pokoju, czy zakupy. Można ją zaplanować, a mniej ważne sprawy odsunąć na bok. W przeciwnym wypadku  grozi nam ryzyko, że nie poświęcimy wystarczającej ilości czasu na najważniejsze rzeczy. W efekcie np. zaczniemy uczyć się na dzień przed egzaminem. Ustalenie priorytetów pozwala nie tylko odzyskać poczucie kontroli, ale i pomaga uniknąć kryzysowych sytuacji związanych z nieprzygotowaniem się do ważnych dla nas wydarzeń.

5. Stwórz sobie dobre warunki do nauki 

Dobre warunki do nauki to nie tylko uporządkowana przestrzeń, która pomaga w skupieniu się, ale też wyeliminowanie lub ograniczenie rozpraszaczy uwagi. Poproś domowników, aby nie przeszkadzali Ci w czasie, kiedy się uczysz.  Przełącz telefon na tryb samolotowy lub wyłącz wi-fi, tak żeby nie odwracać swojej uwagi przychodzącymi wiadomościami czy powiadomieniami. 

6. Sprawdzaj różne techniki i metody 

Istnieją  różne techniki, które ułatwiają nam zorganizowanie przebiegu nauki w czasie. Warto je przetestować i sprawdzić, które najbardziej do Ciebie  pasują. Nie ma jednej techniki, która sprawdza się wszystkim. 

 

Metody, które pomagają zorganizować naukę zdalną

 

Sposoby, które pomagają rozwijać samodyscyplinę koncentrują się w zależności od metody na kontrolowaniu czasu nauki/pracy lub kolejności wykonywania poszczególnych zadań. 

 

1. Metoda pomodoro – technika polega na dzieleniu czasu na interwały pracy/nauki i odpoczynku: 25 minut pracy (inaczej: pomodoros. Nazwa wzięła od minutnika, którego użył twórca metody) i 5 minut odpoczynku. Po czterech pomodors zrób sobie dłuższą przerwę (15-30 min.). W zależności od Twoich potrzeb możesz zacząć proces od początku.

2. Metoda plasterków salami – technika, która polega na dzieleniu zadań na małe etapy. Mając np. wymagającą partię materiału do nauczenia, podziel ją na małe części (plasterki). Ucz się ich chronologicznie, krok po kroku. Nie zaczynaj kolejnego zadania (plasterka), zanim nie skończysz wcześniejszego. Wykreślanie niewielkich, ale już nauczonych  partii materiału, działa jak nagroda i motywuje do sięgania po kolejne „plasterki”. 

3. Ser szwajcarski – w tej technice wybieramy dowolną część materiału i właśnie od niej zaczynamy naukę. Przy jego wyborze kierujemy się własnymi możliwościami, czyli na pierwszy ogień idzie ten, który jesteśmy w stanie przyswoić.  Włączamy stoper na 5-10 min. To tzw. pierwsza „dziura w serze”. Jeżeli mimo upływu tego krótkiego odcinka czasowego uczysz się dalej, to bardzo dobrze. Ta metoda ma Ci pomóc zacząć i zrobić pierwszy krok. Być może będziesz musiała/musiał zrobić jeszcze kilka tego rodzaju „dziur” w materiale, który masz do nauczenia. Taki „podziurkowany” materiał może wydać się ostatecznie łatwiejszym do opanowania.