Umiejętność aktywnego słuchania jest kompetencją, którą warto rozwijać.
Oznacza słuchanie drugiej osoby z szacunkiem i zaangażowaniem.
Ważne jest skupienie się na tym, co mówi (np. poprzez nieprzerywanie wypowiedzi naszego rozmówcy), okazywanie zainteresowania tym, co mówi (np. poprzez potakiwanie, utrzymywanie kontaktu wzrokowego), dopytywanie o rzeczy, których nie rozumiemy lub nie wiemy i upewnianie się, że dobrze zrozumieliśmy jej wypowiedź (np. mówiąc swoimi słowami to, w jaki sposób rozumiemy jej stanowisko). Dzięki aktywnemu słuchaniu łatwiej jest zrozumieć to, co myślą i przeżywają inni. To pomaga w lepszym porozumieniu się. Ludzie, którzy potrafią słuchać, rzadziej kłócą się z innymi i sprawniej rozwiązują konflikty. Dzięki uważnemu słuchaniu mogą wesprzeć przyjaciół i bliskich w trudnych dla nich sytuacjach.
Sprawdź czy jesteś dobrym słuchaczem wypełniając poniższy test. Składa się on z 6 pytań. Twoim zadaniem jest wybranie jednej z trzech odpowiedzi, która najlepiej opisuje Twoje naturalne zachowanie. Staraj się odpowiadać tak, jak jest, a nie tak, jak chciał(a)byś, żeby było.