strona główna

Prowadzenie po marihuanie – wpływ cannabis na kierowcę

Prowadzenie po marihuanie to względnie nowy temat. Marihuana czasem jest postrzegana jako nieuzależniający i bezpieczny narkotyk, co nie jest zgodne z prawdą. Po pierwsze uzależnia. Po drugie, może prowadzić do obniżenia wydajności mózgu, co objawia się w kłopotach z pamięcią, koncentracją czy motoryką mięśni.

Po trzecie wzmaga apetyt, co może prowadzić do przyrostu wagi. Po czwarte naraża na wypadki, szczególnie, jeżeli ktoś po jej zażyciu decyduje się na jazdę samochodem.

To niestety się zdarza

Bardzo łatwo ulec mylnemu, skądinąd, wrażeniu, że skoro odczuwalnym efektem użycia marihuany bywa rozluźnienie, to nie wpływa ona jakoś szczególnie na możliwości kierowania samochodem, a tym bardziej np. rowerem.

Badania Gallupa potwierdzają np., że zdecydowana mniejszość amerykańskiego społeczeństwa (29%) uważa, że prowadzenie po marihuanie stwarza poważny problem na drodze, podczas gdy większość – 79% badanych – jest zgodnych co do tego, że poważnym problemem w takiej sytuacji jest spożywanie alkoholu.

Jednocześnie 31% badanych jest zdania, że cannabis nie jest w ogóle specjalnym zagrożeniem dla ruchu drogowego[1]1 Ander S., Swift A. (2015). More Say Alcohol Threatens Auto Safety Than Pot, Pills, http://www.gallup.com/poll/183878/say-alcohol-threatens-auto-safety-pot-pills.aspx – dostęp: 20.07.2017.

Tymczasem zażycie marihuany stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa własnego, potencjalnych pasażerów prowadzonego przez siebie pojazdu i innych uczestników ruchu drogowego.

Jak marihuana wpływa na zdolność prowadzenia samochodu?

Marihuana upośledza funkcje poznawcze, percepcyjne i psychomotoryczne. Przekłada się to na wydłużenie czasu reakcji i podejmowania decyzji, osłabienie koncentracji uwagi czy z punktu widzenia poruszania się na drodze – poczucia prędkości.

Nie wspominając już o tym, że kannabinoidy wywołują halucynacje, a czasem nawet zaburzenia psychotyczne.

Choć najsilniejsze objawy narkotyku są odczuwalne do kilku godzin po jego zażyciu, to zgodnie z doniesieniami niektórych badań zakłócenia neurochemiczne mogą utrzymywać się przez siedem dni, a nawet przez miesiąc.

Co ciekawe, badania prowadzone z wykorzystaniem symulatorów jazdy wskazują, że osoby z niewielką ilością THC jeżdżą wolniej niż normalnie, rzadziej wyprzedzają inne pojazdy i utrzymują od nich większe odległości.

Badacze wyjaśniają to uruchamianiem się u kierowców zwiększonej ostrożności i kontroli płynącej ze świadomości bycia pod wpływem substancji psychoaktywnych.

Trzeba przy tym jednak pamiętać, że funkcje psychomotoryczne, a więc m.in. szybkość reakcji czy analizowania sytuacji, są w sposób istotny nadal pogorszone.

Wraz ze zwiększeniem stężenia THC w organizmie rośnie jednocześnie tendencja do brawury. Kierowcy wówczas częściej zmieniają pasy ruchu, jednocześnie wolniej reagują na sygnalizację świetlną, pojawiające się utrudnienia w ruchu oraz tracą kontrolę nad swoją prędkością.

Niepewna ilość

W przypadku marihuany, tak jak i innych narkotyków, nie można liczyć na to, że utrzyma się kontrolę nad jej stężeniem, a w efekcie wpływem na organizm. Ta sama dawka może działać inaczej na różne osoby m.in. ze względu na zróżnicowane jej metabolizowanie.

Poza tym, nigdy nie wiadomo, co dokładnie znajduje się w składzie chemicznym narkotyku, nawet jeżeli nosi on nazwę „konopie indyjskie”. Działanie substancji psychoaktywnej może się zatem okazać trudne do przewidzenia.

Jeszcze większe zagrożenie na drodze stwarza marihuana połączona z alkoholem. Alkohol bowiem dodatkowo spowalnia funkcjonowanie układu nerwowego, a tym samym i czas reakcji oraz przetwarzanie informacji.

Prowadzenie po marihuanie a prawo w Polsce

Prawo w Polsce traktuje prowadzenie po marihuanie – tak jak i innych narkotyków – podobnie jak jazdę pod wpływem alkoholu. Za kierowanie pojazdem pod wpływem narkotyków grozi do 2 lat więzienia, a jeżeli sprawca był już wcześniej za to skazany to może dostać karę pozbawienia wolności nawet do lat 5.

➥ Test – czy masz problem z marihuaną?

➥ Poznaj więcej faktów o narkotykach

‣ Zobacz leksykon od A do Z
‣ Informator Poradni narkotykowej on-line

Źródła:

Read if you know people who smoke weed and then drive part 1 (2015), www.drugbuse.gov.pl, https://teens.drugabuse.gov/blog/post/read-if-you-know-people-who-smoke-weed-and-then-drive-part-1 – dostęp 30.07.2017

Read if you know people who smoke weed and then drive, part 2 (2015), https://teens.drugabuse.gov/blog/post/read-if-you-know-people-who-smoke-weed-and-then-drive-part-2 – dostęp 30.07.2017.

1 Ander S., Swift A. (2015). More Say Alcohol Threatens Auto Safety Than Pot, Pills, http://www.gallup.com/poll/183878/say-alcohol-threatens-auto-safety-pot-pills.aspx – dostęp: 20.07.2017

Przypisy

Przypisy
1 1 Ander S., Swift A. (2015). More Say Alcohol Threatens Auto Safety Than Pot, Pills, http://www.gallup.com/poll/183878/say-alcohol-threatens-auto-safety-pot-pills.aspx – dostęp: 20.07.2017
Skip to content