strona główna

Jakie substancje psychoaktywne są najgorsze?

Na to pytanie, niestety, nie ma prostej odpowiedzi. Używanie jakiegokolwiek narkotyku może nieść za sobą negatywne skutki. Ma na to wpływ nie tylko sama substancja, jej skład chemiczny, jej ilość, częstość używania. Ludzie mogą mieć większą lub mniejszą skłonność do uzależnienia. Ale to nie wszystko. Na działanie narkotyku ma również wpływ stan emocjonalny czy kondycja psychiczna użytkownika. Dlatego ta sama substancja, w takiej samej dawce może inaczej zadziałać na różnych ludzi. Przykładowo, u osoby, która cierpi na zaburzenia psychiczne, użycie jakiegokolwiek narkotyku może doprowadzić do nawrotu choroby czy pogłębienia kryzysu psychicznego.

Continue reading „Jakie substancje psychoaktywne są najgorsze?”

Jak sobie poradzić z atakami paniki?

Atak paniki to wydarzenie, z którym nie powinniśmy zostawać sami. To sygnał, że potrzebujmy wsparcia. Dlatego już po pierwszym ataku paniki powinniśmy zgłosić się do specjalisty – psychologa czy psychiatry. Podczas spotkań specjalista pomoże nam lepiej zrozumieć to, co się z nami dzieje. Dzięki takiej pracy możemy nauczyć się również, jak rozpoznać zbliżający się atak paniki, jak sobie z nim radzić i jemu zapobiegać.

Continue reading „Jak sobie poradzić z atakami paniki?”

Ataki paniki związane z powrotem do szkoły

Czas spędzany w szkole dla jednych jest okresem spotkań z koleżankami i kolegami z klasy, lubianymi nauczycielami. Inni chodzą do szkoły bez większych emocji. Jednak powakacyjne rozpoczęcie nauki może wywołać również stres i niepokój. Zdarza się, że nie do końca zdajemy sobie sprawę z tego, jak duży mogą one mieć na nas wpływ. Skumulowane emocje mogą po prostu wybuchnąć podczas ataku paniki.

Continue reading „Ataki paniki związane z powrotem do szkoły”

Dlaczego diagnozowanie się przez media społecznościowe nie jest dobrym pomysłem?

„Dzień dobry! Przyszedłem do pani, bo w social mediach zdiagnozowałem sobie Zespół Aspergera. Chciałem to sprawdzić” – to słowa, które można usłyszeć w gabinetach psychologicznych. Czy to dobrze? Czy media społecznościowe ułatwiają pracę psychologom i służą samopoznaniu? Wyjaśnijmy to.

Continue reading „Dlaczego diagnozowanie się przez media społecznościowe nie jest dobrym pomysłem?”

Jest wiele powodów do tego, aby uprawiać sport. A jakie są Twoje?

W powiedzeniu „ruch to zdrowie” nie ma cienia przesady. Nie bez powodu Światowa Organizacja Zdrowia zaleca dzieciom i młodzieży (w wieku 5–17 lat) średnio 60 minut codziennej aktywności ruchowej o umiarkowanej lub dużej intensywności. Co najmniej trzy razy w tygodniu powinny to być ćwiczenia aerobowe. To intensywne ćwiczenia, które angażują duże partie mięśni. Należą do nich np. bieganie, pływanie, jazda na rowerze, jazda na rolkach, skakanie na skakance.

Continue reading „Jest wiele powodów do tego, aby uprawiać sport. A jakie są Twoje?”

Emocje związane z kończeniem szkoły

Zbliżający się koniec roku szkolnego zapowiada upragnione wakacje i odpoczynek po miesiącach wy
tężonej nauki i przygotowań do egzaminów. Dla uczniów klas ósmych i maturzystów ten czas ma szczególne znaczenie. Wiąże się przecież z rozstawaniem się z kolegami i koleżankami z klasy, z nauczycielami. Z tym, co tak bardzo już dobrze znałeś/znałaś. A nawet dobre i wyczekiwane zmiany bywają stresujące.

Continue reading „Emocje związane z kończeniem szkoły”

Wiesz, że social media zakłamują rzeczywistość. Ale czy wiesz, że i tak ma to na Ciebie wpływ?

To nie będzie tekst o tym, żeby zrezygnować z social mediów. Wszyscy ich używamy i to się raczej nie zmieni, bo na dobre zajęły istotne miejsce w naszej codzienności. Ważne, by – jak ze wszystkiego w życiu – korzystać z nich świadomie.

Continue reading „Wiesz, że social media zakłamują rzeczywistość. Ale czy wiesz, że i tak ma to na Ciebie wpływ?”

Zaopiekuj się swoim odżywianiem

Zdrowie – według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – to pełny dobrostan fizyczny, psychiczny i społeczny, a nie tylko brak choroby. Badania naukowe pokazują, że prawidłowy sposób odżywiania w znaczący sposób wpływa na nasze ogólne samopoczucie. Instytut Żywności i Żywienia regularnie publikuje tzw. Piramidę Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, która w graficzny sposób przedstawia zasady prawidłowego żywienia oraz kluczowe elementy stylu życia.

Continue reading „Zaopiekuj się swoim odżywianiem”

Pasywna agresja – czym właściwie jest i co jest z nią nie tak?

Pasywna agresja – czym właściwie jest i co jest z nią nie tak? Rówieśnicze relacje interpersonalne Pasywna agresja (często używamy angielskiej nazwy passive-aggressive behaviour – zachowanie pasywno-agresywne) cechuje się wyrażaniem negatywnych uczuć w sposób pośredni, wysyłaniem sprzecznych sygnałów do rozmówcy.
Continue reading „Pasywna agresja – czym właściwie jest i co jest z nią nie tak?”

Czeka Cię trudna rozmowa z bliską osobą? Pamiętaj o kilku wskazówkach

Czeka Cię trudna rozmowa z bliską osobą? Pamiętaj o tych kilku wskazówkach Rówieśnicze relacje interpersonalne Jest mnóstwo rodzajów trudnych rozmów i każda ma swoją specyfikę. Na przykład rozmowa o pracę należy do tych bardziej formalnych, kiedy staramy się pokazać z najlepszej strony jako pracownik, a nie opowiadać o życiu prywatnym. Rozmowa z bliską osobą pod pewnymi względami może wyglądać podobnie.
Continue reading „Czeka Cię trudna rozmowa z bliską osobą? Pamiętaj o kilku wskazówkach”

Niezależność – luksus, na który każdy może sobie pozwolić

Niezależność – luksus, na który każdy może sobie pozwolić Rówieśnicze relacje interpersonalne Przywykliśmy do rozumienia przez niezależność pewnej wygody. Na przykład jako niezależności od rodziców, kiedy przestajemy z nimi mieszkać i nie wpływają już na nasze decyzje. Często za słowem „niezależność” od razu pada „finansowa”, bo bez stałego źródła dochodu możliwość podejmowania różnych decyzji jest mocno ograniczona.
Continue reading „Niezależność – luksus, na który każdy może sobie pozwolić”

Regeneracja – zaopiekuj się swoim odpoczynkiem

Zaopiekuj się odpoczynkiem - regeneracja ciała i umysłuWartości, samorealizacja, zdrowe życie Dzisiejsze tempo życia wymaga wysoko rozwiniętej umiejętności zarządzania sobą w czasie. Myślę, że większość z nas mogłaby przyznać sobie w tej dziedzinie medal – ale czy w nadmiarze obowiązków nie zapominamy o wygospodarowaniu czasu na jeden z najważniejszych aspektów naszego życia jakim jest regeneracja ciała i umysłu?
Continue reading „Regeneracja – zaopiekuj się swoim odpoczynkiem”

Zaopiekuj się… relacje a rozmowa

Relacje a sposób mówienia Wartości, samorealizacja, zdrowe życieCzłowiek jest istotą społeczną, co oznacza, że potrzebuje obecności innych ludzi. Badania pokazują, że dobre relacje w znaczącym stopniu przekładają się na zadowolenie z życia. Dodatkowo, ta tak zwana sieć wsparcia społecznego jest jednym z czynników chroniących nasze zdrowie psychiczne.
Continue reading „Zaopiekuj się… relacje a rozmowa”

Wydajny, efektywny, produktywny – czy człowiek osiąga szczęście starając się żyć jak maszyna?

Wydajny, efektywny, produktywny – a szczęście?Rówieśnicze relacje interpersonalne Organizacja czasu, budowanie nawyków, samodyscyplina, produktywność – hasła, których używa się wprost, lub subtelnie przemyca zarówno w prywatnych rozmowach jak i reklamach. Mogą dotyczyć nauki, pracy, sportu, diety, czy nawet spędzania czasu z rodziną lub relaksu. Ale czy rzeczywiście dają szczęście?
Continue reading „Wydajny, efektywny, produktywny – czy człowiek osiąga szczęście starając się żyć jak maszyna?”

Własny cel można znaleźć – pytając

Pytania a właściwy dla siebie celRówieśnicze relacje interpersonalneTo nie jest zachęta do proszenia wszystkich o przysługi czy liczenia na to, że pomimo braku starań z naszej strony „polecimy z fartem” dzięki uprzejmości innych.
Chodzi o świadomość tego jaki mamy cel i co możemy dla siebie zyskać, jeśli stłumimy strach przed odmową lub niepowodzeniem i zastąpimy go proaktywną postawą zarówno względem życiowych wyzwań, jak i relacji międzyludzkich.
Continue reading „Własny cel można znaleźć – pytając”

Przekonania i ocenianie. Szybko to brzydko – a nawet głupio

Przekonania i ocenianieRówieśnicze relacje interpersonalne Świadomie lub nie, mamy swoje przekonania dotyczące innych ludzi – nie tylko znajomych czy nauczycieli, ale całych grup społecznych lub etnicznych. Przekonania te często są wartościujące, czyli przyjmują formę ocen. Z czego wynika łatwość, z jaką oceniamy innych i jaki ma wpływ na nas samych? Jakie mamy przekonania na swój temat i czy na pewno są słuszne?
Continue reading „Przekonania i ocenianie. Szybko to brzydko – a nawet głupio”

Zadbaj o swoje… myśli automatyczne

Poznaj swoje myśli automatyczneWartości, samorealizacja, zdrowe życieMyśląc rozmawiasz z samym sobą. Jesteś swoim najczęstszym i najcenniejszym rozmówcą. Dlatego przyjrzyj się, czy Twoje wewnętrzne dyskusje budują i pozwalają wzrastać, czy przeciwnie – sprawiają, że tracisz siłę, gdy zdominują je negatywne myśli automatyczne.
Continue reading „Zadbaj o swoje… myśli automatyczne”

Skip to content